De online wereld gaat razendsnel. Er is geen houden aan. Iedereen moet mee op het vaarwater van digitaal denken en doen. Online marketing is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Maar wat gebeurt er nu met het hele offline gebeuren? Offline marketing lijkt soms een beetje naar de achtergrond te vervagen, terwijl dit minstens zo belangrijk is. Maar wat gebeurt er wanneer je het beste van beide gaat combineren? Graag lichten we in dit artikel de verschillen tussen de online en offline marketing uit en laten we zien dat combineren werkt!
‘’Offline marketing is ouderwets en niet meetbaar. Offline is niet meer relevant, alles speelt zich online af.’’
Dit kunnen zomaar wat uitingen zij die je vaak hoort over offline marketing. Echter, niets is minder waar! Ondanks de grote groei aan online mogelijkheden zijn offline marketingcampagnes juist nu terug van weggeweest. Ze worden nu alleen effectiever ingezet in combinatie met online campagnes en vallen daardoor juist op tussen het overweldigende online aanbod. Om in verbinding te blijven met je klanten, is de afwisseling van online en offline marketing erg belangrijk. Om die combinatie goed in te kunnen zetten, is het van belang om te weten wat er onder offline en online marketing wordt verstaan.
Online Marketing
De voordelen van online marketing zijn dat je eigenlijk altijd kunt meten hoe vaak iets wordt bekeken en/of wat voor impact het heeft. Als je eenmaal een online doelgroep hebt gedefinieerd is het eenvoudig om deze ook daadwerkelijk te bereiken en de interactie op te zoeken, waardoor er een relatie tussen een organisatie/merk en de doelgroep ontstaat. Tegenwoordig kan worden gezien dat het overgrote deel van de bevolking gebruik maakt van de online omgeving. Door reclame toe te passen waar de doelgroep zich bevindt, wordt het merk zichtbaar en de naamsbekendheid vergroot.
Bij het offline vertellen van een verhaal is het gebruik van online marketing eigenlijk een onmisbare aanvulling. De Friezen houden het nieuws via Omrop Fryslân in de gaten, ook op onze website en app. De voordelen van een online campagne zijn dat je direct bezoekers kan doorzetten naar je website en alle data wordt gemeten
Offline Marketing
Bij offline marketing hebben we het over adverteren in kranten, op billboards, beurzen, evenementen of zelfs kaarten en brieven. Vooral wanneer je binnen een campagne de focus legt op een lokale doelgroep is offline marketing zeer interessant. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren in de lokale krant. Echter zijn radio- en tv-reclame toch altijd nog één van de beste vormen van offline marketing. Jij bereikt jouw klanten op de ouderwetse, vertrouwde en herkenbare manier die past bij jouw doelgroep. Door gebruik te maken van offline marketing spreek je een veel bredere doelgroep aan, namelijk ook de mensen die niet online zijn. Door ook gebruik te maken van offline reclame kom je op verschillende manieren op meerdere momenten in contact met de mensen.
Waarom combineren?
Om succes te behalen moeten offline en online marketing naast elkaar bestaan en op die manier elkaar versterken. De kunst is om het van elkaar te profiteren, om zo het beste van beide in te kunnen zetten. Daarbij is het wel van belang dat de merkidentiteit hetzelfde gezicht heeft in beide de vormen. Herkenbaarheid is erg belangrijk, in zowel offline als online marketing.
Bij het in balans brengen van de offline en online reclame is het belangrijk dat er verschillende communicatiekanalen worden ingezet. Wanneer je offline marketing inzet kun je jouw social media of website erin verwerken als een soort visitekaartje naar jouw online kanalen. Het voordeel van het gebruik van verschillende kanalen op offline en online gebied is dat je bereik flink kan stijgen. Misschien heeft een deel van jouw doelgroep geen social media of misschien zelfs helemaal geen internet. De ‘reis’ naar jouw online kanalen wordt getriggerd door de offline reclame.
Kortom: offline en online versterken elkaar en hebben elkaar zelfs nodig. Belangrijk hierbij is om te denken vanuit jouw klant. Op die manier kun je de kanalen namelijk op elkaar afstemmen op de behoeften van je klant. Door crossmediaal te werken en dus het beste van beide te combineren, werkt nog altijd het beste.
De koffie staat voor jou klaar!
Met 117.000 kijkers, 105.000 luisteraars en 686.000 bezoekers per week bereik jij jouw doelgroep. TV-reclame, radioreclame of online adverteren? Omrop Fryslân heeft voor jou de ideale combinatie in huis. Onze accountmanagers luisteren naar jouw verhaal en gaan graag met je in gesprek.
Wil je na het lezen van dit artikel graag sparren over jouw mogelijkheden? Dan drinken we graag een kop koffie met je. En kijken we samen met jou naar de beste optie voor jou. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak dan snel een afspraak met één van onze accountmanagers.