De kracht van een online banner

2 feb 2023 | Kennisbank

We kunnen er niet meer omheen, display marketing, ook wel het adverteren via online banners genoemd. Je ziet het steeds meer, zo ook op de website en de app van Omrop Fryslân. En dat is niet zo gek in de snel veranderende digitale wereld, waar ook de reclamebranche in meegaat. In dit artikel geven we je tips hoe je succesvol aan de slag gaat met display advertising en hoe je indruk maakt met online bannering.

Een online banner is een reclame-uiting op het internet die door middel van een hyperlink verbonden wordt aan een bijbehorende webpagina met als doel een product en/of dienst aan te bieden. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het product of de dienst te vinden is. De grafische vormgeving kan verschillen, zo kun je gebruik maken van een statische banner met een opvallende afbeelding, maar ook zijn er de dynamische en bewegende banners om nog makkelijker de aandacht te trekken van de bezoeker.

Online banner inzetten? 5 tips hoe je dit het beste kunt doen!

Zit je zelf ook te denken aan het inzetten van een online banner? Wij geven je tips om alles uit jouw online campagne te halen waarmee jouw advertenties worden gezien, aangeklikt en onthouden!

1. Pas krachtige woorden toe in de tekst

In een korte tijd de aandacht van de bezoekers trekken, dat is het doel van een online banner. Om dit doel te bereiken is het belangrijk om de boodschap kort maar krachtig te houden. Communiceer duidelijk wat de boodschap is, zodat je potentiële klant meteen kan zien wat je te bieden hebt.  

2. Gebruik je identiteit als basis voor de opmaak van je banner

Het is van groot belang dat jouw banner opvalt, maar het is nog belangrijker om dicht bij jouw identiteit te blijven. Maak gebruik van jouw eigen herkenbare huisstijl en logo. Door deze combinatie steeds terug te laten komen in jouw uitingen en boodschap, roep je niet alleen herkenbaarheid op, maar vergroot je ook je naamsbekendheid.

3. Creëer een goede call-to-action

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar een call-to-action moet direct herkenbaar zijn. Kies daarom voor een simpel en leesbaar design, waarin jouw call-to-action centraal staat. Dit is van groot belang omdat op deze manier jouw campagne altijd gebonden is aan een doel. Je wilt dat er een conversie wordt gedaan op jouw webpagina en dat kan in allerlei vormen. Kortom, wees duidelijk en laat de bezoekers niet achter met vragen.

4. Maak gebruik van bewegend beeld

Bewegend beeld trekt de aandacht. Doordat de bezoeker iets ziet bewegen op een statische website of app, valt dit op. Het gevolg hiervan is dat de bezoeker zijn aandacht vestigt op jouw online banner. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een goede call-to-action in de animatie is de kans groot dat jouw potentiële afnemer overgaat tot actie.

5. Meten is weten

Om te bekijken hoeveel traffic er naar je website is gegenereerd, is het goed om naar de click-trough-rate (CTR) van een campagne te kijken. Een goede klikfrequentie ligt vaak lager dan je misschien denkt. Wanneer spreek je dan van een geslaagde bannercampagne? Als gemiddelde graadmeter wordt een CTR van tussen de 0,06% en 0,12% genomen. Dat lijkt dus erg laag, maar wanneer jouw banner boven de 0,1% scoort, doet jouw campagne het dus hartstikke goed.

Naast dat online banners tot de meest effectieve advertenties behoren, is een display campagne ook een relatief goedkope optie om te adverteren. Online banners zijn namelijk veel goedkoper dan een advertentie in een krant, abri of tijdschrift.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden via Omrop Fryslân?

Zet je een banner bij ons in, dan wordt deze weergegeven in de nieuwsapp en op Omropfryslan.nl. De banners leiden direct naar jou gekozen webpagina. Maandelijks bereiken we met beide kanalen ruim 5 miljoen bezoeken (waarvan 686.000 unieke bezoekers). Met de inzet van een bannerset kun je dit grote publiek dus bereiken.

Wil je meer weten over het inzetten van een online banner bij Omrop Fryslân? Ronald en Silke gaan graag met je in gesprek om je te helpen bij het maken van een passende keuze bij jou. Benieuwd wat zij voor jouw bedrijf of organisatie kunnen beteken? Neem gerust contact op.

Stay up to date

Wij houden van transparantie. Kennis over ons vakgebied delen we graag. Nieuws, trends, ontwikkelingen op het gebied van adverteren en online marketing vind je daarom hier. Onze visie daarop en hoe jij dat kunt vertalen naar een succesvolle campagne kun je ook regelmatig op deze plek tegenkomen. Je leest op deze pagina ook over de meest actuele bereikcijfers, de mooiste pakketten en niet te missen aanbiedingen. Stay tuned!