Online adverteren groeit in populariteit

16 mei 2024 | Kennisbank

Online adverteren groeit in populariteit. Terwijl reclame vroeger voornamelijk via radio, televisie en print verliep, biedt het internet nu ook een scala aan mogelijkheden. Het internet introduceert een alternatief dat niet alleen sneller in te zetten is en kostenefficiënter, maar ook veel nauwkeuriger meetbaar, waardoor marketeers nog beter inzage krijgen in de gekozen strategieën. In essentie is online zichtbaarheid onmisbaar geworden in de marketingmix en ondersteunt het traditionele media aanzienlijk.

Voor veel bedrijven blijft online adverteren echter een terrein dat nog ontdekt moet worden. De overvloed aan opties maakt het dan ook niet eenvoudig om ermee te starten. Maar ondanks de vele technische termen biedt online adverteren vele kansen, voor alle ondernemers. Hieronder hebben wij de veelgebruikte termen en afkortingen voor je op een rijtje gezet die relevant zijn voor online adverteren op Omropfryslân.nl en de Omrop Fryslân app.

Display banner
Display banners zijn reclame-uitingen die op vooraf bepaalde posities op onze website en app worden getoond. Omrop Fryslân biedt drie beschikbare bannerformaten aan en deze kunnen zowel stilstaand of bewegend zijn. Benieuwd naar onze online aanleverspecificaties? Klik dan hier. Wanneer een gebruiker op de banner klikt, wordt hij doorverwezen naar de gekozen webpagina door de adverteerder.  

Pre-roll
Een pre-roll is een videoadvertentie die wordt afgespeeld voordat de oorspronkelijke videocontent begint. Dit kunnen zowel uitzending gemist afleveringen zijn of video’s die bij de nieuwsartikelen worden gepubliceerd.  Het voordeel van deze advertentievorm is dat de reclameboodschap niet weg te klikken is en deze dus gegarandeerd wordt gezien in de app en/of via de website.

Outstream Video
Outstream video ook wel Under artikel video genoemd wordt geplaatst op iedere artikelpagina op de website. Zo komt de reclameboodschap nog meer in beeld bij de doelgroep.

Impressies
We gebruiken de term “impressies” (of vertoningen) voor het aantal keren dat een banner, pre-roll of outstream video wordt getoond aan bezoekers van een website of app. Display banners, pre-rolls en outsream video’s  worden doorgaans verkocht op basis van een vooraf bepaald aantal impressies. Wij zorgen ervoor dat de afgenomen impressies gelijkmatig worden verspreid over de duur van de campagne, tenzij anders is overeengekomen.

Kliks & CTR-percentage
“Kliks” verwijst naar het aantal keren dat een bezoeker daadwerkelijk op een advertentie heeft geklikt.

“CTR” staat voor Click-Through Rate en is het percentage mensen dat daadwerkelijk op een online banner of video advertentie heeft geklikt in verhouding tot het totale aantal vertoningen van die advertentie. Een hogere CTR geeft over het algemeen aan dat de advertentie effectiever is in het aantrekken van de aandacht van het publiek.

Targeting
Targeting verwijst naar het proces van het selecteren en richten van specifieke doelgroepen voor advertenties, inhoud of berichten. Het omvat het gebruik van verschillende criteria, zoals demografische gegevens, interesses, gedrag, locatie en apparaten, om de advertenties te tonen aan de meest relevante doelgroepen.

Door targeting te implementeren kunnen adverteerders hun boodschap nauwkeuriger afstemmen op de mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten, wat de effectiviteit van de campagne kan vergroten.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een beter inzicht in het online adverteren. Heb je nog steeds vragen of ben je geïnteresseerd in een online campagne bij Omrop Fryslân?

We staan klaar om je verder te helpen!

Stay up to date

Wij houden van transparantie. Kennis over ons vakgebied delen we graag. Nieuws, trends, ontwikkelingen op het gebied van adverteren en online marketing vind je daarom hier. Onze visie daarop en hoe jij dat kunt vertalen naar een succesvolle campagne kun je ook regelmatig op deze plek tegenkomen. Je leest op deze pagina ook over de meest actuele bereikcijfers, de mooiste pakketten en niet te missen aanbiedingen. Stay tuned!