Onderzoek wijst uit dat televisiecommercials effectiever en inclusiever zijn wanneer ze van ondertiteling worden voorzien. Adverteerders doen er dus goed aan hun televisiecommercial te ondertitelen. Door ondertiteling toe te passen kunnen adverteerders hun reclame zowel divers als functioneel maken. Een reclameboodschap met ondertiteling resulteert in een groter bereik en bevordert meer betrokkenheid en succes!
Waarom is het van groot belang dat een commercial altijd voorzien is van ondertiteling?
Bereik
Bij Omrop Fryslân worden veel tv-commercials in het Fries ingesproken. Echter, het is niet vanzelfsprekend dat iedereen in Fryslân ook de Friese taal beheerst en begrijpt. Daarom is het van essentieel belang om ondertiteling toe te voegen aan reclamecommercials, zodat deze voor iedereen toegankelijk zijn. Niet alleen personen met gehoorproblemen maken gebruik van ondertiteling, ook veel anderen schakelen dit regelmatig in. Personen die mogelijk de taal niet volledig beheersen of hinder ondervinden van omgevingsgeluiden kunnen baat hebben bij ondertiteling om een uitzending beter te kunnen volgen. In alle gevallen draagt ondertiteling bij aan een groter bereik en helpt het om de boodschap van jouw tv-commercial bij een grotere groep mensen onder de aandacht te brengen. Ook wanneer je jouw Friese commercial, buiten de provincie wil verspreiden.
Inclusief
Het is algemeen bekend dat Nederland veel inwoners kent die doof of slechthorend zijn. Wanneer je ondertiteling toevoegt aan een tv-commercial vergroot je de toegankelijkheid van je boodschap. Dit draagt bij aan de inclusiviteit en versterkt daarmee tevens de voorkeurspositie van jouw merk of organisatie.
Positieve invloed
Uit onderzoek blijkt ook dat tv-commercials met ondertiteling hoger gewaardeerd worden op het gebied van creativiteit. Bovendien kunnen ondertitelingen ook de visuele elementen van een commercial versterken door tekstueel aan te vullen wat er op het scherm gebeurt of wat de voice-over verteld. Dit kan de aandacht van de kijker vasthouden en de boodschap krachtiger maken. Al deze eigenschappen kunnen leiden tot een gunstigere houding van het publiek ten opzichte van jouw merk of organisatie. Daarnaast blijkt dat ondertitelde commercials beter presteren dan commercials zonder geluid, vooral op computers en mobiele telefoons.
Enthousiast geworden?
Raak je door dit artikel geïnspireerd en wil je ook graag een tv-commercial met ondertiteling om zo een breder publiek te bereiken?
Benieuwd naar een mooi voorbeeld van onze regionale adverteerder Kunststof Kozijnen Fabriek Heerenveen?
Deze videoproductie is veelzijdig ingezet en heeft flexibiliteit geboden voor meerdere doeleinden. De Friese commercial is uitgezonden op televisie en de Nederlandse variant met ondertiteling is gebruikt voor de online kanalen.
Nederlandse commercial met ondertiteling
Friese commercial