Vrijwel iedere organisatie loopt er tegenaan: krapte op de arbeidsmarkt. Nooit eerder waren er zoveel vacatures per werkzoekende. Het is dus alle hens aan dek voor recruiters. De afgelopen maanden hebben onze klanten ervaren dat personeel werven via Omrop Fryslân werkt. We vertellen je graag waarom we zo succesvol zijn en hoe we ook jouw organisatie kunnen helpen.
Arbeidsmarkt krapper dan ooit
Op dit moment is het moeilijker dan ooit tevoren voor werkgevers om personeel te vinden. De graadmeter voor krapte op de arbeidsmarkt van uitkeringsinstantie UWV, heeft nieuwe recordhoogtes bereikt. Per werkzoekende zijn er bijna vier openstaande vacatures. Niet eerder was dat cijfer zo hoog. Door het economisch herstel steeg het aantal vacatures in de loop van het afgelopen jaar hard, terwijl het aantal werkzoekenden daalde. Zo waren er eind vorig jaar ruim driekwart meer openstaande vacatures dan een jaar eerder. In een aantal sectoren is de krapte nu al evident, zoals de zorg, de bouw en de transportsector. Maar ook schoonmaakbedrijven, supermarkten en de energiesector ervaren steeds vaker dat het lastig is nieuw personeel aan te trekken. En bij die branches blijft het niet. Tijd dus om je wervingscampagnes te verbreden en nieuwe kanalen in te zetten.
Radio en TV in je crossmediale wervingscampagne
Organisaties plaatsen vacatures vaak online via eigen website en social-media kanalen. Aangevuld met een plaatsing op vacaturebanken of kanalen van derden. Steeds meer organisaties ontdekken de voordelen van een crossmediale campagne inclusief radio en televisie. Een campagne via deze kanalen kent belangrijke voordelen. Wervingsactiviteiten zijn veelal gericht op actief werkzoekenden. Maar er is een interessante en grotere groep die je hiermee niet bereikt. De groep werkenden die niet actief op zoek is, maar wel interesse heeft in mooie carrièrekansen bij een nieuwe werkgever. Die bereik je wél met het hoge bereik van radio en televisie. Net als familie of vrienden die weten dat jouw potentiële kandidaat zich oriënteert op een nieuwe baan. Bovendien biedt het een uitgelezen kans aan de positionering van je bedrijf te werken. Met een goede tone of voice of aansprekende beelden, breng je jouw organisatie positief onder de aandacht. Onze klanten hebben dat inmiddels ervaren.
Personeel werven via Omrop Fryslân werkt
De afgelopen periode hebben werkgevers uit verschillende branches zeer succesvol personeel geworven via Omrop Fryslân. In overleg met onze accountmanagers zijn campagnes ontwikkeld die nieuwe werknemers hebben opgeleverd. Zo wist Jansma Burdaard na een crossmediale campagne nieuwe vakmensen in dienst te nemen. En Werff Talent heeft in een zeer krappe arbeidsmarkt via de Omrop nieuwe chauffeurs weten aan te trekken. En er zijn meer voorbeelden van organisaties die succesvol mensen wisten aan te trekken. Bijvoorbeeld ZuidOostZorg en Hoekstra Transport. Je vindt voorbeelden van wervingscampagnes en de verhalen van deze adverteerders onderaan dit artikel. Ze vertellen graag wat de campagne hen heeft gebracht en waarom ze prettig en effectief met Omrop Fryslân Reklame samenwerken.
Onze succesfactoren op een rij
Denk je na over nieuwe wegen om personeel aan te trekken en overweeg je daarbij ook radio en/of televisie in te zetten? We zetten de voordelen en onze succesfactoren nog even voor je op een rij:
- via radio en televisie snel een groot bereik
- niet alleen actief werkzoekenden, maar ook latente doelgroepen
- een boost voor de positieve positionering van je organisatie
- snel en flexibel: al binnen een week op zender
- campagne af te stemmen op kijk- en/of luistergedrag van je doelgroep
- uitstekend te combineren met je eigen online kanalen en die van Omrop Fryslân
- indien gewenst regelen wij de productie van je spots
- verrassend betaalbaar met een offerte op maat
Direct je personeelstekort aanvullen?
Maak dan nu een afspraak met een van onze accountmanagers. Wij adviseren je graag over een campagne op maat, afgestemd op jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door de uitzendmomenten van je spots af te stemmen op de reismomenten van je doelgroep. Of door de online campagnes op onze website of app met name te tonen in de voor jouw organisatie belangrijke regio’s. Bij de Omrop staat de koffie klaar. Maar we komen ook net zo graag naar jou toe. Liever telefonisch of online? Geen enkel probleem! Samen zorgen we voor een effectieve campagne en vullen we jouw vacatures.
Succesvolle wervingscampagnes
We hebben nog een aantal succesvolle cases van adverteerders voor je. Jansma Burdaard wist, ondanks de schaarste van technisch personeel, met onderstaande campagne een aantal nieuwe vakmensen aan te trekken. Eigenaar Minne Jansma is dan ook uitermate tevreden. ‘Naast onze traditionele manier van personeelswerving via social media en advertenties in (lokale) kranten, kwamen we mede door onze fijne ervaringen uit het verleden, weer in gesprek met Omrop Fryslân Reklame. Het gedegen advies om een cross-mediale campagne uit te rollen via radio, tv en online, heeft gelijk zijn vruchten afgeworpen. ‘Mede hierdoor hebben wij recent meerdere goede vakmensen kunnen werven, waardoor ons bedrijf de komende jaren verder door kan groeien.’
Jansma Burdaard
Hoekstra Transport
Hoekstra Transport uit Sneek scoorde begin 2022 met onderstaande campagne. De spot was niet alleen te zien op televisie, maar ook als pre-roll op de website en de app van Omrop Fryslân.
ZuidOostZorg
Zorg- en kennisorganisatie ZuidOostZorg heeft een nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Alleen voor professionals’ gelanceerd. Naast de traditionele wijze van adverteren via social media en advertenties, heeft ZuidOostZorg er deze keer voor gekozen meer kanalen te gebruiken. Met o.a. een pop up store, busreclame en radiospots en een banner bij Omrop Fryslan. ‘De Omrop heeft een belangrijke rol gespeeld in de omnichannel experience van de nieuwe arbeidsmarktcampagne’ aldus communicatieadviseur Hendrika Ploeg. ‘Na een aantal weken campagne, merken we dat de interesse in het werken bij ZuidOostZorg duidelijk is toegenomen. Ondanks dat de campagne nog loopt, zijn de eerste medewerkers al aangenomen bij wie de interesse door de campagne is gewekt. Onder andere door de zorgvuldige en professionele samenwerking met Omrop Fryslan lijkt de campagne nu al goed geslaagd.’
Nieuwsgierig?
Nieuwsgierig naar nog meer succesvolle campagnes? Check dan onze pagina met klantcases. Daar vertellen adverteerders graag waarom ze zo prettig en succesvol met Omrop Fryslân Reklame hebben samengewerkt. Ben jij de volgende? Maak dan snel een afspraak met een van onze accountmanagers.